Wednesday 22 October 2014

Selamatkah Antibiotik Untuk Kanak-Kanak??


Terdapat perselisihan faham mengenai kegunaan antibiotik..

Terdapat setengah individu menyokong kuat bahawa Antibiotik harus diberikan setiap kali demam or sakit.

Dalam situasi begini, kita kerapkali diberikan antibiotik oleh doktor untuk membantu tubuh melawan penyakit. Baguskah antibiotik? Pada dos yang rendah, antibiotik wajar diambil. Tapi jika boleh dielakkan, eloklah kita elakkan. Kenapa? Antibiotik sebenarnya agen luar yang membantu tubuh melawan penyakit. Pemberian dadah antibiotik yang kerap atau pada dos yang tinggi boleh menyebabkan sistem tubuh kita terbiasa dengan bahan luar (Antibiotik) seterusnya mengurangkan inisiatif dan keupayaan tubuh untuk menghasilkan antibodi sendiri. Terlalu bergantung kepada antibiotik!



Pengunaan antibiotik seharusnya dikurangkan kerana normally demam, batuk atau selesema disebabkan oleh virus. Bukan nya bacteria.

Sebenarnya menggunakan antibiotic bukanlah rawatan yang berkesan untuk merawat demam, selsema dan batuk akibat serangan virus.

Ini kerana virus tidak dapat dikawal dan dibunuh dengan antibiotik. Antibodi yang ada dalam tubuh bayi dan kanak-kanak itu yang mengawal mengawal jangkitan virus.

Oleh kerana virus tidak tidak dapat dirawat dengan antibiotic, maka penggunaan antibiotic adalah sesuatu yang sia-sia malah mungkin berbahaya.

Penggunaan antibiotic secara sembarangan dan keterlaluan akan menyebabkan bakteria yang tidak dirawat dengan sempurna akan menjadi lali dan kebal terhadap antibiotic yang diberi.

Oleh itu saya mencadangkan agar, berhati-hatilah dalam penggunaan antibiotic. Jangan bertelagah dengan doctor jika tidak diberikan antibiotik, kecuali mempunyai pengetahuan yang luas dalam perubatan moden.

Saya juga menegah mana-mana pesakit menggunakan baki antibiotik yang berada di peti ubat atau menggunakan antibiotik yang diberikan untuk orang lain. Antibiotik yang diberikan kepada orang lain mungkin tidak sesuai digunakan oleh orang lain.

Walau bagaimanapun jika doctor telah memberikan antibiotic, cuba sempurnakan pengambilan antibiotic itu mengikut jangkamasa yang telah ditetapkan.

Jom, berusaha utk bina antibody simanja dengan memberikan supplement Semulajadi yang lagi terbukti sihat dan selamat.

Pilihan saya?
Sudah pasti MEALSHAKE!

Khas utk siManja saya



________________________________
Shaklee Independent Distributor
NurulNadia 
SMS|wa - 0134167522
COD- Pulau Pinang


No comments:

Post a Comment