Tuesday 16 September 2014

Trauma! Perut Buncit bagaikan Ibu Hamil??!! -

Buncit!??


Wanita cukup TRAUMA bila ditegur BUNCIT heh! (T___T)
Tidak keterlaluan saya katakan LELAKI pon tidak gemar dengan struktur badan yang buncit.
SETUJU? hahaha!

Normally selepas bersalin kebanyakkan wanita menghadapi masalah ini..
Body Shape sudah lari OMG @-@
Takpe jangan berduka cita jom kita cari gali ilmu mengenai punca dan cara atasinya.


Apakah punca perut buncit?

1.Faktor pertama adalah makanan dan minuman yang salah dan tidak seimbang. 

Pengambilan gula dan makanan yang karbohidrat dengan indeks glisemik yang tinggi secara berlebihan seperti roti putih, biskut, mee, makanan segera, nasi dan lain-lain lagi. Begitu juga dengan pengambilan minuman manis dan bergula tinggi. Makanan ini akan meningkatkan paras insulin dalam darah yang menyebabkan pengumpulan lemak dalam abdomen yang banyak. Insulin adalah hormon yang meransang pengumpulan lemak berlebihan dan menyebabkan perut buncit. Selalunya perut buncit juga berkait dengan masalah kolesterol berlebihan. Oleh itu untuk mencegah perut buncit kita perlu makan banyak makanan berserat tinggi seperti oat, roti berserat penuh, beras perang dan juga buah-buahan serta sayur-sayuran.

Perut akan buncit apabila seseorang terus tidur selepas makan. Perut akan menjadi buncit kerana proses penghadaman tidak dapat berfungsi dengan baik semasa tidur dan glukosa yang terhasil dari penghadaman akan terus disimpan sebagai lemak dalam abdomen. Oleh itu elakkan makan berat sebelum tidur sekurang-kurangnya 2 jam sebelum tidur malam.


2. Faktor kedua adalah stress yang tidak terkawal. 

Keadaan psikologi seseorang mampu mengganggu aktiviti semula jadi tubuh termasuklah hormon dan sistem penghadamannya. Stress menyebabkan berlaku ketidak seimbangan hormon kerana apabila seseorang stress maka paras hormon kortisolnya akan meningkat dan ini memberi kesan menurunkan hormon testosteron, thyroid dan hormon tumbesaran. Kekurangan hormon-hormon ini menyebabkan pengumpulan lemak dalam abdomen yang menyebabkan perut menjadi buncit. Oleh kerana itu , kita perlu mengawal stress dengan banyak beriadah, rekreasi, bersikap positif, hidup beragama dan makan banyak buah-buahan. Kurangkan kopi kerana kandungan kafein yang berlebihan akan meningkat stress.



3.Faktor ketiga yang menyebabkan perut buncit ialah merokok atau penggunaan tembakau dengan cara lain. 

Ini adalah kerana merokok boleh menganggu dan menjejaskan aktiviti penghadaman. Sikap suka merokok selepas makan akan menyebabkan perut buncit dan mudah berasa kembung kerana penghadaman terganggu. Oleh itu , cara terbaik untuk mengelakkan masalah ini ialah dengan berhenti merokok.


4. Faktor keempat adalah tidak aktif secara fizikal samada kurang bersenam atau mengamalkan cara hidup yang terlalu banyak berehat.

Otot yang tidak aktif akan kehilangan tona nya dan menyebabkan ia menjadi lembik dan lemah. Otot yang lemah tidak akan membakar kalori dengan baik dan menyebabkan pengumpulan lemak berlebihan terutama dalam abdomen. Dengan bersenam selalu, tona otot akan meningkat dan akan membakar kalori yang berlebihan. Disamping itu , senaman juga meningkatkan metabolisma dengan peningkatan paras hormon testosteron, thyroid dan hormon tumbesaran. Hormon-hormon ini akan mencegah pengumpulan dalam abdomen yang menyebabkan perut buncit.


Jom try Our best to avoid dan praktikan tips-tips yang diberikan :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Anyway Supplement Shaklee turut membantu dalam mengatasi dan menghapuskan masalah perut buncit.


Let me help you in term of Shaklee Supplement pulak >,<

Jom terjah apakah option yang kita ada :)

[ Herbalax - Detox/nyah toxin ]

Mengapa perlu detox / mencuci usus penting??

Detox adalah proses membersihkan usus di mana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih, barulah badan kitla dapat menyerap nutrien pada tahap optimum. Kerana itulah detox sangat penting sebeum mengambil apa-apa vitamin atau supplement supaya tahap penyerapan nutrien pada kadar paling optimum.


 

[ Lecithin membakar lemak ]

Fungsi utama Lecithin adalah sebagai ‘pemecah/pencair lemak’ ataupun ‘fat emusifier’. Apabila Lecithin ‘bertemu’ dengan lemak lemak degil, ia akan ‘memecahkan dan bercampur/bergabung’ dengan lemak-lemak tersebut dan seterusnya membawa ia keluar. Tahukah kita? Lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian. Pengambilan Lecitin 4000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.





[ Cinch™ Shake - Sumber Protein ]


Minuman yang sungguh lazat dan berzat untuk membantu anda memelihara otot yang penting dan menjadikan anda sentiasa berasa kenyang dan berpuas hati di samping mengurangkan berat badan.

Rumusan proprietary kami diperkaya dengan Leucine™ iaitu asid amino yang memberi signal kepada badan untuk memelihara otot semasa pengurangan berat badan. Dalam kata lain, leusina dalam Cinch™ Shake membantu anda menghilangkan lemak tetapi tetap memelihara otot anda.

Setiap kali anda menikmati Cinch™ Shake, anda akan memperolehi 24 gram protein dan ini adalah penting. Mengapa? Ini kerana protein digunakan untuk membina otot yang boleh meningkatkan metabolisma anda dan membakar kalori. Makanan yang kaya dengan protein juga dapat menahan kelaparan, ini boleh membantu mengurangkan pengambilan makanan ringan di antara waktu makan. Dan tidak ketinggalan juga terhadap kandungan leusina dan zat-zat yang diperlukan oleh badan anda.


1 ) Memberikan khasiat seperti satu hidangan tetapi dengan rasa 
seperti santapan manis/ pencuci mulut.

2 )Mengandungi Cinch Pro™ iaitu suatu campuran protein eksklusif 
yang diperkaya dengan asid amino leusina.

3 ) Diperkaya dengan Leucine™ untuk memelihara otot semasa anda 
mengurangkan berat badan.

4 ) Terdapat 24 gram protein dalam setiap sajian bagi membolehkan
anda berasa puas dan kenyang.

5 ) Mempunyai kandungan serat yang tinggi iaitu 6 gram dalam setiap 
sajian.

6 ) Nilai glisemia yang rendah untuk mengekalkan paras gula dalam 
darah yang normal dan mengekalkan tenaga.

7 ) Memberi 35% atau lebih Nilai Harian (Daily Value) bagi 21 dan 
mineral yang penting.

8 ) Tiada perisa, pewarna atau pemanis buatan..(soya bukan GMO/NON-GMO).







PERLUKAN KHIDMAT RUNDINGAN DAN NASIHAT
Jom PM saya laju...

________________________________
Shaklee Independent Distributor
NurulNadia 
SMS|wa - 0134167522
COD- Pulau Pinang




No comments:

Post a Comment