Wednesday 7 July 2010

❤PRE- MARRIAGE COURSES❤

KURSUS KAHWIN??
DONE!! :))
alhamdullilah after da beberapa kali disuruh oleh mama abah mak and ayah utk ambil kursus ni
finally kami da berjaya mendapatkan nyer :p
agak seksa juga okeh utk dptkan sijil nih ngee~
2 ari berturut2 terpaksa berada didlm dwan itu selama 13 jam sigh~
mengantuk??
itu sudah pasti
incik tunang asek tersenguk2 adeeiii :))
tapi tapi tapi
walaupon kekadang agak bosan dan mengantuk
tapi sbnrnyer kursus kahwen ni act telah bnyk menambahkan info2 yang berguna didalam kepala saya ini hee~
act kawen ni bkn la benda yg remeh temeh
bkn la benda yg bley di amik mudah
after kursus kawen ni
saya sempat ag tnya incik tunang either dia nak post pone kan dulu tak our BIG DAY ni hahaha
bkn apa kekadang rasa mcm diri ni tak sedia la pulak haiishh~
takot nerbes cuak 
yaa sume perasaan tu bercampur aduk wuwuwu :((


Hubungan kasih sayang antara suami isteri adalah di antara tanda-tanda kebesaran dan rahmat yang dianugerahkan oleh Allah swt kepada kaum manusia. Allah swt telah berfirman dalam Surah al-Rum 30:21:
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan.


belas kasihan??
bila saya baca terjemahan surah diatas
saya teringat kata2 seorang ustaz dlm kursus tu
dia der ckp
kasih sayang dan cinta kiter pd psgan mungkin boleh bertambah dan berkurang
tetapi belas kasihan ni la perkara yg akan mengikat kiter supaya akan sentiasa bersama dgn psgn kiter
benarkah ayt tersbt??
hurm~
kdg2 bila saya fikir kan balik mungkin ada benarnyer
sbb ustaz tu ckp..
bila kiter ader belas ihsan pd psgn kita..
kita tak marah2 psagan kita
kita tak pukul psagan kita
kita tak tglkan psgn kita
sbb apa??
sbb kiter berasa kasihan..
kasihan yg teramat kepada psgn kita
seperti contoh:
si isteri yg penat berkerja di pejbt terpksa pula bertungkus lumus dirumah 
utk menyiapkan mkn mlm keluarga
then mengemas rumah
melayan anak2 menyiapakan kerja sekolah
huh~
beratkan tgjwb isteri
tp jika seorang suami yg memahami dan mempunyai rasa belas kasihan kepada isteri dia
sudah pasti sang suami akan bersama2 membantu isteri membuat kerja rumah
melayan anak2 dan akan lebey menghargai isterinya
so tidak berlaku la perkara penderaan, curang dan sebagainya~
haissshh~ cara ckp mcm pakar je saya ni kan hahah
okeh2 tapi apa pon setiap yg berkahwin pasti mengharapkan yg terbaek dlm perkahwinan mereka kan??
sama seperti saya :))
semoga kita semua mendapat keredhaan NYA~
yg penting
kite haruslah IKHLAS dlm perkahwinan kita yer kwn2..
psst~ saya redha dgn jodoh ini :)))


Ketika Akan Menikah

* Janganlah mencari isteri, tetapi carilah ibu untuk anak-anak, dan jangan pula dicari suami, tetapi carilah ayah bagi anak-anak.

Ketika Melamar
* Anda bukan sedang meminta kepada orang tua atau wali si gadis, tetapi anda sedang meminta kepada Allah melalui orang atau wali si gadis.

Ketika Akad Nikah
* Anda berdua bernikah di hadapan penghulu atau si Imam tetapi anda berdua menikah di hadapan Allah yang Maha Menyaksikan .

Ketika Jemputan Keramaian
* Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendo’akan anda, sebab anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk bercerai sebab mensia-siakan do’a mereka.

Ketika Biduk Rumah Tangga Oleng
* Jangan saling berlepas tangan dikala tragedi buruk berlaku, tetapi sebaliknya pereratkanlah genggaman tangan antara kedua suami dan isteri.

Ketika Belum Memiliki Anak

* Cintailah suami atau isteri anda 100%.

Ketika Telah Memiliki Anak

* Jangan berbahagi cinta anda kepada suami atau isteri dan anak-anak tetapi cintailah suami atau isteri anda 100% dan cintailah anak-anak anda masing-masing 100%
.


after kursus tuh smpt ag g taman belia ngee~
as usual si dia pasti akan memaksa saya utk berjalan diatas batu refleksologi itu huk huk huk~
dan seperti biasa saya juga pasti akan memberikan seribu satu alasan wawawa :))
x mo sakit la!! eee~ nnt kaki saya sakit huh!!

~fokus2 :))~

~2nd day~

~congratz nurul nadia!! :p~


~congratz mohamad syaril :p~





~padang kota~





~taman belia~

nota kaki I: sesungguhnyer saya sgt merindui IZATTI, teman yg saya kenali melalui kursus ini :((
                  w'pon br seketika bersua dan berkenalan tetapi saya sgt senang bersama beliau :))

No comments:

Post a Comment