Monday 11 November 2013

FIBROID & CYST? Atasinye bersama SHAKLEE~





Assalamualaikum Readers!

Entry kali ni saya nak berkongsikan mengenail FIBROID atau CYST~

Fibroid Akibat Ketidakseimbangan Hormon

Ada orang mengatakan, bahawa ketumbuhan fibroid ini adalah akibat daripada ketidakseimbangan dalam hormon wanita. Perlu diberitahu di sini, bahawa wanita mempunyai dua jenis hormon, iaitu estrogen dan progesteron. Biasanya, estrogen meningkat naik sejurus  haid dan paras progesteron pula meningkat selepas telur dikeluarkan, iaitu dua minggu selepas keluar haid sehingga tempoh haid akan datang. Oleh itu, keadaan yang tidak seimbang, khususnya jika terlalu banyak estrogen dan tidak mencukupi progesteron dalam badan seseorang, boleh menimbulkan berbagai-bagai masalah seperti pendarahan yang tidak tentu masa, ketumbuhan fibroid pada rahim serta keadaan ketidaksuburan atau kemandulan.

APAKAH CYST?
Cyst adalah ketumbuhan biasa bukan kanser yang paling kerap dijumpai di dalam uterus. Kebanyakan kes-kes lambat berkembang dan tidak menyebabkan apa-apa gejala dan hanya peratusan kecil kes-kes yang memerlukan rawatan perubatan. Ia dikategorikan mengikut di mana mereka membesar dalam rahim. Beberapa kajian menunjukkan bahawa sehingga 75% wanita akan mengalami cyst di sepanjang hayat mereka.
CYST mengandungi udara, cecair, atau bahan separa pepejal, manakala
 FIBROID adalah terdiri daripada bahan berserat, yang menjadikan mereka tumor. Akibatnya, mereka juga dirujuk sebagai "ketumbuhan fibroid," "fibrolids," "myomas," atau hanya "fibroid." Pelbagai saiz daripada kira-kira 0,04 inci (1 mm) kepada kira-kira 8 inci (20 cm) atau lebih.


Kesan-kesan fibroid
  • Kesan pada haid : Menyebabkan darah keluar dengan banyak dan berlarutan untuk tempoh yang lama. Ini boleh menyebabkan anemia (kekurangan darah) pada wanita tersebut
  • Kesan pada kesuburan : Ia boleh menganggu usaha-usaha untuk hamil kerana ia tumbuh pada sistem peranakan wanita.
  • Kesan jika mengandung : Pada kebiasaannya, bagi wanita berkahwin yang masih muda, doktor akan menasihatkannya untuk mengandung bagi membolehkan bayi membantu dalam mengecutkan fibroid tersebut. Tetapi terdapat kes dimana bayi ‘tewas’ dan gugur dari kandungan kerana ‘ditolak’ oleh fibroid untuk keluar dari rahim. Ini biasanya melibatkan kes fibroid yang terlalu besar.
  • Kesan pada kedudukan kandungan: Fibroid juga boleh menimbulkan masalah bayi songsang dan sebagainya kerana ia kewujudannya seolah-olah berkongsi ruang dengan bayi
  • Kesan pada pundi kencing – pertumbuhannya menganggu pundi kencing dan menyebabkan pengidapnya kerap membuang air kecil dan tidak selesa
  • Keadaan rahim – Fibroid boleh menyebabkan rahim menjadi kendur
Bagaimana hendak kecilkan FIBROID / CYST??

Di Shaklee, kami mencadangkan untuk mereka-meraka yg menghidapi fibroid utk mengambil GLA COMPLEX dan vitamin ACE iaitu CAROTOMAX(VIT A), VIT C, VIT E.

GLA COMPLEX akan bantu balancekan semula hormon2. 
Vit ACE pulak penting sebagai prevention daripada radikal bebas dan kes fibroid berulang. 




Jom kita terjah testimoni mereka yang telah berjaya atasi CYST/ FIBROID dengan SHAKLEE






testimonial GLA Complex fibroid


If tak minat utk telan supplement dalam bentuk tabs/kapsul~
Pesakit blh juga mencuba amalkan VIVIX~
Tonik Ajaib terbaek utk membantu masalah kesihatan anda~

Detail~
SMS|wa - 0134167522
nurulnadia - SID 908581 
COD- Pulau Pinang


No comments:

Post a Comment